Over Green-Lab
Green-Lab is een online verkoper van luxe tuinartikelen. Onder Greenlab hangen 11 webshops, waarvan 9 zich richten op de Nederlandse en Belgische markt, 1 gericht is op de Duitse markt en 1 op de Engelse markt.
De Nederlandse 9 webshops richten zich grotendeels op een productgroep van de online tuinmarkt. Zo is er bijvoorbeeld Polyesterplantenbakken.nl, met uitsluitend top kwaliteit polyester (en kunststof) plantenbakken. Voor houten plantenbakken is Houtenplantenbak.nl opgericht. Lekker genieten bij een luxe verwarmingselement in je tuin? Dan kun je bij Designtuinhaarden.nl terecht. En ga zo maar door.
De opdracht
Het beheren van 11 webshops brengt uitdagingen met zich mee. Tijdens Corona was de tuinbranche booming business. Iedereen wilde natuurlijk van zijn of haar tuin een plek maken waar de zomer fijn doorgebracht kon worden. Inmiddels vliegen we er massaal weer op los en wordt de tuin weer gelaten voor wat het is. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Hoe ga je jezelf nu in de markt zetten als de markt continu veranderd? Doe daar dan ook nog een schepje bovenop met de huidige energie en gasprijzen. Kortom, genoeg uitdagingen.
Er zijn diverse bronnen hoe potentiële en huidige klanten bereikt kunnen worden. Een van deze bronnen is "organisch". Dat is waar ik voor ingeschakeld ben. Hoe kunnen de organische posities worden verbetert en meer verkeer worden verworven?
De uitvoering
Green-Lab bezit over een bulk data. Deze 11 webshops moeten allen nauwkeurig worgen geanalyseerd zodat niets over het hoofd wordt gezien. Welke zoektermen gaan beter dan periode X, welke slechter en welke trends spelen er nu in de markt? Aan de hand van zelfgemaakte dashboarding komt al deze informatie overzichtelijk samen. Ook staan in het dashboard de belangrijkste KPI's, core web vitals en de kansen.
Een andere taak is het ondersteunen van nieuw en bestaand personeel met het uitvoeren van SEO-gerelateerde marketingactiviteiten. Het doel is er uiteindelijk voor zorgen dat zij zelf alle taken rondom SEO kunnen oppakken en hier genoeg inzicht in hebben.
Een van de uitdagingen van een webshop in de tuinbranche is het gelijk laten blijven van verkeer. Het is logisch dat in de e-commerce dit is afgenomen na corona. Dankzij de marketinginspanningen is in de maanden augustus en september (2022) een goede plus te zien in het aantal sessies dat organisch binnenkomt.
Je organische posities zijn continu in veranderingen. Dit is afhankelijk van tal van factoren, waaronder de techniek op je website, het aanbod, maar ook je concurrenten. Een deel van deze factoren kun je beïnvloeden, een deel niet. Het is aan mij om de posities op de belangrijkste zoektermen zo ver mogelijk omhoog te krijgen.
Hulp nodig bij jouw online activiteiten?
Kun je ondersteuning gebruiken bij het verbeteren van jouw organische posities in Google? Of wil je graag weten waarom jouw website slecht scoort, langzaam is of waarom de conversies laag zijn? Neem contact met mij op! Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.