Casus green-lab

Organisch beter gevonden worden

Green-Lab is een online verkoper van luxe tuinartikelen. Onder Greenlab hangen 11 webshops, waarvan 9 zich richten op de Nederlandse en Belgische markt, 1 gericht is op de Duitse markt en 1 op de Engelse markt.

De Nederlandse 9 webshops richten zich grotendeels op een productgroep van de online tuinmarkt. Zo is er bijvoorbeeld Polyesterplantenbakken.nl, met uitsluitend top kwaliteit polyester (en kunststof) plantenbakken. Voor houten plantenbakken is Houtenplantenbak.nl opgericht, etc.

Casus Greenlab - uitgelegd

De opdracht

Het beheren van 11 webshops brengt uitdagingen met zich mee. Tijdens Corona was de tuinbranche booming business. Iedereen wilde natuurlijk van zijn of haar tuin een plek maken waar de zomer fijn doorgebracht kon worden. Inmiddels vliegen we er massaal weer op los en wordt de tuin weer gelaten voor wat het is. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Hoe ga je jezelf nu in de markt zetten als de markt continu veranderd? Doe daar dan ook nog een schepje bovenop met de huidige energie en gasprijzen. Kortom, genoeg uitdagingen.

Er zijn diverse bronnen hoe potentiële en huidige klanten bereikt kunnen worden. Een van deze bronnen is “organisch”. Dat is waar ik voor ingeschakeld ben. Hoe kunnen de organische posities worden verbetert en meer verkeer worden verworven?

De uitvoering

Het analyseren van data

Green-Lab bezit over een bulk data. Deze 11 webshops moeten allen nauwkeurig worgen geanalyseerd zodat niets over het hoofd wordt gezien. Welke zoektermen gaan beter dan periode X, welke slechter en welke trends spelen er nu in de markt? Aan de hand van zelfgemaakte dashboarding komt al deze informatie overzichtelijk samen. Ook staan in het dashboard de belangrijkste KPI’s, core web vitals en de kansen.

Het ondersteunen van personeel

Een andere taak is het ondersteunen van nieuw en bestaand personeel met het uitvoeren van SEO-gerelateerde marketingactiviteiten. Het doel is er uiteindelijk voor zorgen dat zij zelf alle taken rondom SEO kunnen oppakken en hier genoeg inzicht in hebben.

Zorgen dat het organische verkeer gelijk blijft

Een van de uitdagingen van een webshop in de tuinbranche is het gelijk laten blijven van verkeer. Het is logisch dat in de e-commerce dit is afgenomen na corona. Dankzij de marketinginspanningen is in de maanden augustus en september (2022) een goede plus te zien in het aantal sessies dat organisch binnenkomt.

Bestaande posities verbeteren

Je organische posities zijn continu in veranderingen. Dit is afhankelijk van tal van factoren, waaronder de techniek op je website, het aanbod, maar ook je concurrenten. Een deel van deze factoren kun je beïnvloeden, een deel niet. Het is aan mij om de posities op de belangrijkste zoektermen zo ver mogelijk omhoog te krijgen.

 

Ook organisch beter gevonden worden?

Is er een onderdeel van jouw SEO-strategie dat niet helemaal lekker loopt? Schakel hulp in! Plan direct een kennismakingsgesprek van 30 minuten in.

Iedere stap telt

Veranderingen in het algoritme van Google volgen elkaar in een hoog tempo op. Wat een aantal jaar geleden werkte, hoeft nu niet meer de leidraad te zijn. Zorg dat je altijd op de hoogte bent van de ontwikkelingen om je heen, zowel op desktop als op mobiel.

Blijf daarnaast – door het inhuren van een freelance SEO specialist – ook op de hoogte van actuele data. Er wordt niets meer over het hoofd gezien en jij kijkt altijd, wanneer jij dat wilt, mee naar dezelfde data. Want transparantie is waar het om draait.

Ook deze uitdagingen?

Stilstaan is achteruitgaan. Laten we stappen zetten!